KAT MANA NAK PINDAHKAN SIMPANAN DUIT I-SINAR KITA

 



PERHATIAN !!! 
SEMUA MAKLUMAT DALAM BLOG INI SEKADAR PERKONGSIAN BUKAN SCAMMER.

 Dalam musim pendemik covid-19 ni ramai rakyat Malaysia dan juga penduduk dunia terkesan denga ekonomi.. ada yang tutup kedai, ada yang diberhentikan kerja, ada yang syarikat tak boleh beroperasi dan macam-macam lagi...


Namun dalam masyakat bersusah menghadapi hidup harian di musim pendemic ni tidak dinafikan juga masih ramai yang masih mampu bekerja seperti biasa terutamanya penjawat awam dan kakitangan kerajaan. 

Banyakkan bersyukur dan bersedekah kepada anda yang masih bekerja . Semoga dengan sedekah kita di musim pendemic ni dimurahkan rezki kita dan semua rakyat Malaysia.

Dalam post kali ni saya nak kongsikan persediaan kita untuk merancang ekonomi kita sendiri di masa akan datang.

Semasa kerajaan mengumumkan semua yang diberhentikan kerja boleh mengeluarkan simpanan KWSP melaui i-sinar adalah satu peluang besar bagi mereka yang sudah lama bekerja bermajikan dan mempunyai caruman bulanan secara konsisten. 

akan tetapi jika masih mampu bekerja sendiri seperti menjalan perniagaan atau bekerja dengan syarikat2 e-hailing sebaiknya duit i-sinar yang kita keluarkan jangan dibelanjakan. 

saya sendiri pernah bekerja bermajikan 10 tahun lepas, bila dapat berita boleh keluarkan simpanan KWSP melalaui i-sinar , saya keluarkan sebahagian simpanan i-sinar saya dan laburkan pada simpanan lain. 

Simpanan KWSP jika ambik pun tak apa , jika tak ambik sehingga umur 55 pun tidak mengapa.. kerana dividen kwsp tetap akan dapat dari tahun ke tahun. 



BILA I-SINAR DAH KELUARKAN , KAT MANA NAK SIMPAN ?

Soalan ni ramai tertanya-tanya, kat mana nak simpan duit simpanan KWSP yang kita sudah keluarkan ?

Ada yang fikir nak jadikan modal perniagaan,

Ada yang fikir nak laburkan dalam saham..

Ada yang fikir nak langsaikan semua komitment `Loan` bulanan sepeti loan kereta, loan motor , personal loan dan lain-lain. 


Ada berapa tempat yang bagi saya kita boleh simpan duit i-Sinar secara selamat .

maksud selamat adalah kita tidak habiskan begitu saja... Kalau boleh usaha sedaya upaya agar JANGAN gunakan duit iSinar. Pindahkan kepada simpanan-simpanan lain. 


#1 MASUK SAHAM

Ramai yang mula cenderung ke saham secara trade.

saham ni kalau ada ilmu yang tinggi , kemahiran yang mantap tak rugi join dan gunakan duit i-sinar sebagai modal.

Tapi perlu ingat, adakalanya kita akan rugi bila tersalah langkah . Saham ni kena rasa rugi dulu baru tau camana nak untung.. tapi janganlah sampai rugi tiap bulan sampai bila-bila tak untung.

Ada yang trade saham dalam masa satu bulan dah untung 300%. ada yang rugi 100%. semua bergantung pada ilmu dan kemahiran untuk trade saham. 


#2 MASUKAN KE UNIT TRUST 

Cara ni antara yang terbaik. Banyak syarikat2 Unit Trust yang akan beritahu Simpanan Dana yang patuh syariah dan dapat keuntungan yang tinggi.

Saya ada seorang kenalan yang baru saja pencen dan mempunyai simpanan KWSP hampir RM300k.

Beliau berkongsi cerita tentang unit saham yang dia labur. semasa baru pencen dia masukkan kesemua simpanan KWSP ke Unit Trust. Selepas 3 tahun beliau sudah menerima dividen yang bagi saya tinggi dan lumayan. katanya beliau dapat dividen pertama sebanyak RM22,000. Malah dia beritahu saya Dealer Unit Trust  memberi jaminan dia akan dapat dividen dari pelaburan dia sebanyak 7% ke 12% setiap tahun. 

Bagi saya kalau orang yang ada duit sebanyak 1 juta ringgit sudah tentu boleh beli rumah `cash` dan kereta mewah secara `cash`. 

Tapi setelah saya dengar perkongsian kawan saya tu saya fikir lebih baik duit 1 juta masukkan ke Unit Trust yang kita boleh keuntungan/dividen  tahunan yang lumayan.

kerana rumah jika beli cash nak jual balik mungkin makan masa atau mungkin takde pembeli, kereta jika beli cash dah tentu akan jatuh harga. Tapi bila laburkan ke Unit trust setiap tahun dapat dividen dengan tanpa usik duit pokok yang kita simpan.. 

Bagi yang berminat nak labur dalam unit trust boleh hubungi Dealer Unit Trust Puan Azira 010-3731283 (klik no. h/p) 


Terdapat banyak syarikat Unit Trust yang menawarkan pulangan2 keuntungan yang tinggi. anda boleh cari dealer2 yang boleh bantu anda.

Antara syarikat Unit Trust yang ada di Malaysia

1. PUBLIC MUTUAL

2. CWA

3. KENANGA

4. PMB

Dan banyak lagi



#3 MASUKAN KE SIMPANAN EMAS

Cara ini adalah antara cara terbaik. Saya antara penyimpan emas dari tahun 2016.





Masa mula-mula saya menyimpan emas saya rasa macam takde apa yang menguntungkan. tapi saya fikir ia adalah aset yang mampu dibeli oleh semua orang.

Nak beli hartanah secara `cash` mungkin saya tak mampu, nak beli hartanah cara Loan perlukan rekod kewangan yang kukuh. 

Saya hanya mampu kumpul aset melaui simpanan Emas sahaja. 

Saya tiada emas fizikal dalam tangan , apa yang saya buat adalah menyimpan dalam akaun emas.

Terdapat banyak bank-bank yang membuat tawaran simpanan emas secara bulanan sebanyak RM100 sebulan atau 1gram setiap bulan. iainya bergantung atas kemampuan kita... 

Saya cuba menyimpan sebanyak RM100 setiap bulan jika ada duit lebih saya akan simpan lebih. 

Saya pilih syarikat Public Gold untuk menyimpang Emas. kerana syarikat ni dah lama ditubuhkan di Malaysia.  Boleh kata syarikat ni juga kukuh, dan simpanan di Public Gold adalah simpanan paling mudah urusan . 100% saya berurusan hanya secara online tidak perlu ke kaunter dan ke mana-mana cawangan public gold. 

dan yang paling penting di Public Gold saya dapat beli emas dengan harga yang murah. lebih murah dari tempat lain walaupun emas jenis 24k (99.9)


Apabila masuk tahun 2020 harga emas melonjak naik sehingga 70% . Masa tu baru saya tersenyum dan rasa happy sangat2 bila dapat rasa simpanan saya ada keuntungan. 

Masa kali pertama beli emas pada tahun 2016 masa tu harga dalam RM168 pergram. hari ni harga emas dan melonjak naik sampai ke RM270 pergram. 

Bila kerajaan umum boleh keluarkan KWSP melalui i-sinar , saya keluarkan hampir semua dan laburkan semuanya ke simpanan `Emas`

Kalau anda nak mula menyimpan emas boleh daftar secara online saya nak kenalkan Dealer Public Gold yang anda boleh daftar secara `Online` saja. 


Boleh lawati ke web Public Gold https://www.publicgold.com.my/


Atau boleh terus daftar terus dengan Dealer Public Gold Puan Siti  DAFTAR SIMPANAN EMAS PUBLIC GOLD